Skip to main content

Är de förarlösa lastbilarna tillbaka på vägarna?

Tuesday, April 23, 2024

Vi har tidigare rapporterat om att självkörande lastbilar från startups haft en tumultartad period. Men, nu syns tecken på lovande utveckling inom branschen. 

Bild på en Scanialastbild som kör i en kurva.

Nedan översättning är gjord med Chat GPT3.5. Vill du läsa orginalnyheten, klicka på den engelska symbolen i högra hörnet. 

Ett nytt partnerskap har inletts med syfte att accelerera utvecklingen och slutliga globala implementeringen av SAE-nivå 4-autonoma körningslösningar. Det är Plus.ai som går samman med Traton Group, som inkluderar lastbilsvarumärkena Scania, MAN och Navistar. Detta strategiska samarbete följer en trend bland världens ledande lastbilstillverkare, dvs att samarbeta med separata AV-stackleverantörer för att förbättra sina förmågor. 

Volvo Group och Paccar har etablerat partnerskap med Aurora, och Daimler Trucks markerar sitt femte år av samarbete med Torc Robotics. Aurora har också just tillkännagett att dess Aurora Driver-system nu är 'Funktionskomplett'.

På grund av dess regelverk är Texas ofta den utvalda delstaten för att genomföra verkliga tester med självkörande lastbilar.  Om de smarta lastbilarna skulle behöva vägassistans är hjälpen på väg. Cavnue har säkrat ett kontrakt med Texas Department of Transportation för att installera vägsensorer längs State Highway 130. Dessa sensorer kommer att samla in data om vägförhållanden och kommunicera med autonoma fordon.

Frågan om trafiksäkerhetsövervakning av amerikanska myndigheter, med 'stora riggar' som snart ska navigera autonomt på motorvägarna, tas också upp. Efter flera års forskning verkar de två viktiga federala myndigheterna närma sig slutförandet av minimisäkerhetsstandarder för autonoma lastbilar.

När lastbilarna väl är fullt kvalificerade att köra på vägarna ligger nästa utmaning i att hantera logistiken i början och slutet av resorna. Enligt en nyligen framtagen rapport från den amerikanska regeringsansvarskontoret finns det betydande potential att utöka automationen till hamnmiljöer.

Slutligen, på en mycket mindre skala, demonstrerar Nuro mångsidigheten med sina helt självkörande leveransrobotar och visar upp deras förmåga att förvandlas till rörliga snacksbarer eller kiosker.